Академічна доброчесність
Про академічну доброчесність
Академічна доброчесність - це сукупність етичних принципів та визначених законом правил провадження академічної діяльності, які є обов’язковими для всіх учасників (суб’єктів) такої діяльності та спрямовані на забезпечення довіри до результатів навчання, досліджень та творчості.
Суб’єктами академічної діяльності є учасники освітнього процесу, наукові працівники, особи, залучені до процедур забезпечення якості освіти, особи, залучені до організації і проведення конкурсів у сфері освіти і науки, оцінювання суб’єктів наукової і науково-технічнічної діяльності, наукових (творчих) та науково-технічних результатів і проєктів.
Запобігання окремих проблем і помилок у практиках забезпечення академічної доброчесності
Методичні рекомендації для закладів вищої освіти з підтримки принципів академіної доброчесності
Кодекс академічної доброчесності в ХУУП імені Леоніда Юзькова
- Порушення академічної доброчесності
-
Основними порушеннями академічної доброчесності є:
1) академічний плагіат - свідоме поширення чужої наукової інформації із позиції власного авторства;
2) самоплагіат - оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;
3) академічна фабрикація - свідоме використання в наукових та/або навчальних роботах штучних даних і відомостей, здійснення посилання на невідповідні й неактивні джерела інформації, зазначення в тексті дослідження неопублікованих та непідтверджених позицій, думок, ідей інших авторів;
4) академічна фальсифікація - свідома заміна даних і відомостей власного дослідження або дослідження інших науковців у власних наукових та/або навчальних роботах, викривлення дослідження та його апробації, приховування результатів дослідження, викривлення тексту джерела інформації;
5) присвоєння авторства - оприлюднення чужого твору в повному обсязі або його частини під іншим ім'ям;
6) створення або посередництво у створенні академічного твору на замовлення - полягає в оплатному чи безоплатному створенні академічного твору або його частини та його наданні, або посередництву у наданні третій особі, яка не є його автором, для подальшого використання під власним іменем, якщо автор такого твору знає або, за всіма обставинами, не може не знати про таку мету використання.;
7) несамостійне виконання завдання - полягає у виконанні здобувачем освіти або вступником завдання з порушенням вимог частини першої статті 6 Закону Про академічну доброчесність(Здобувачі освіти та вступники зобов’язані виконувати вступні, навчальні, контрольні, кваліфікаційні, конкурсні та інші види завдань самостійно);
8) порушення вимог щодо оцінювання - полягає у недотриманні умов об’єктивності, валідності та справедливості під час його організації та проведення;
9) протиправний вплив та отримання неправомірної вигоди в академічній діяльності - полягає у будь-якій формі впливу (прохання, умовляння, вказівка, погроза, примушування, тиск, підкуп тощо) або спробі такого впливу на суб’єкта академічної діяльності;
10) неспроможність реагувати та\або невжиття заходів реагування на виявлені порушення академічної доброчесності - полягає у бездіяльності закладу освіти, наукової установи щодо розбудови внутрішньої системи забезпечення академічної доброчесності та/або у бездіяльності уповноважених посадових осіб. - Академічна відповідальність
-
Академічна відповідальність - це особлива формаю юридичної відповідальності, яка застосовується за порушення вимог академічної доброчесності до здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, закладів освіти, наукових установ відповідно до наступних нормативних документів:
Закон України "Про освіту", (ст. 42);
ПОЛОЖЕННЯ ПРО СИСТЕМУ ЗАПОБІГАННЯ АКАДЕМІЧНОМУ ПЛАГІАТУ В АКАДЕМІЧНИХ ТА НАУКОВИХ ТЕКСТАХ У ХУУП ІМЕНІ ЛЕОНІДА ЮЗЬКОВА, (п. 12.1, 12.2);
Кодекс академічної доброчесності в ХУУП імені Леоніда Юзькова (п. 2.3.5)
За порушення вимог академічної доброчесності для науково-педагогічних і наукових працівників визначено такі види академічної відповідальності:
- позбавлення присудженого наукового ступеня чи вченого звання;
- врахувння при продовженні (укладенні) контракту та/або прийняті інших кадрових рішень. - Для здобувачів вищої освіти визначено такі види академічної відповідальності:
- - повторне проходження оцінювання (контрольна робота, іспит, залік тощо);
- повторне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми;
- відрахування із закладу освіти;
- позбавлення академічної стипендії;
- позбавлення наданих закладом освіти пільг щодо оплати навчання.